2013-10-16

Åter kontakt med världen

Efter ett besök i går hos kontoret Vodafone här i Nerja så har vi åter kontakt med övriga världen.
Telefonledningen som var trasig sedan slutet av april månad och hängde från husväggen är nu lagad. Men jag funderar över hur servicen till "utlänningar" är tänkt. Det är kanske samma problem för utlänningar i Sverige?

Man måste felanmäla till deras cervicecenter via telefon = mobil och befinna sig i huset där anläggningen finns. En telefonsvarare/dator svarar på snabb spanska och man får olika alternativ som antingen ska knappas in på telefonen, eller besvaras med röstkommando! Jag lyckades komma en bit in i systemet under någon av gångerna jag försökt anmäla felet. Även med hjälp av granne som bor här permanent och kan mycket mer spanska än mig.

Till slut lyckades jag få den trevliga personalen på Vodafone i Nerja att engagera sig och göra en felanmälan. Hon gav sig inte förrän vi fick en bekräftelse att den trasiga ledningen ska vara lagad inom tre dagar.

Redan dagen efter kommer en tekniker på förmiddagen och skarvar telefon/dataledningen på ca 30 minuter. Så nu fungerar vår ADSL-router som tidigare och vi kan även titta på TV via vår Slingbox.

Under avbrottet har vi utnyttjat en grannes WiFi med blandat resultat olika dagar, eller besökt ett café med WiFi. Bra att vara tillbaka till normala rutiner - men solen lyser på oss varenda dag och det är 25-28 grader varje dag!

Inga kommentarer: